• DU
  • EN
  • NL

Verbouwing 2010-2011

Direct na het zeilseizoen 2010 zijn we begonnen aan een grote verbouwing op de Aldebaran. De directe aanleiding was dat de eisen aan de intimmering m.b.t. brandwerendheid in de loop der jaren zijn veranderd. Uiterlijk in 2013 moesten alle charterschepen voldoen aan deze nieuwe eisen van de Binnenschepenwet.
Op de nieuws pagina hield ik de stand van zaken in het kort bij.

Het is inmiddels bijna 20 jaar geleden dat we de Aldebaran hebben ingericht voor het zeilen met passagiers.
En, ondanks het feit dat de gasten en wijzelf nog zeer te spreken waren over het interieur (kwaliteit, comfort en sfeer), hebben we deze mogelijkheid aangegrepen om de gasten meer comfort te bieden en de techniek te verbeteren.
De authentiek scheepse sfeer van de Aldebaran is hierbij overigens behouden gebleven.

Wat hebben we gedaan?

Ons uitgangspunt was te streven naar een zo groot mogelijke flexibilteit in de hutten en de salon ondersteund door moderne technieken. Hierdoor voldoet de Aldebaran voor de komende 20 jaar ruimschoots aan de eisen van gasten en keurende instanties.

Slaapkamers:

Door het privégedeelte te verkleinen en te schuiven met een watertank vergrootten we de ruimte voor de gasten.
Hierdoor creëerden we 6 vierpersoonshutten en 3 tweepersoonshutten (stapelbedden) met een badkamer per hut c.q. per vier personen.
Een groot deel van de bovenste bedden in de vierpersoonshutten zijn zo gemaakt dat ze op het onderste bed kunnen zakken, waardoor er slaapkamers ontstaan met 2 lage bedden. Andere bovenste bedden zijn inschuifbaar, waardoor er extra bergruimte ontstaat, en er meer bewegingsruimte is. 
Zie de interieurfoto's op de Interieurpagina.
Ook kunnen we in twee hutten de bedden zodanig schuiven en laten zakken dat er 2-persoonsbedden ontstaan.
Dit biedt meer comfort aan weekendgasten, en wintergasten van de Aldebaran in Rotterdam, die vaak met minder personen komen.
We creëerden overigens ook twee uitschuifbedden (breedte 1,30mtr) om de scholieren voldoende slaapgelegenheid te bieden. De capaciteit is nu 30 (+2) bedden.
Elke hut is afsluitbaar.

Salon

De entree is wat naar voren geschoven, de droogkast is verdwenen;
De vaste tussenbanken zijn weg en vervangen door stoelen;
De tafels zijn kleiner met andere poten, waardoor we flexibelere opstellingen kunnen maken. Dit maakt de salon ook meer geschikt voor recepties, feesten en vergaderingen.

Techniek

In plaats van alle leidingen langs de zijkanten van het ruim te laten lopen, hebben we ervoor gekozen om in het midden, onder de vloer, een grote  stalen 'goot' te maken voor alle leidingen (drinkwater, riolering, spoelwater, cv).
De badkamers zijn van gespoten aluminium en bestaan uit een geheel, waardoor er geen water op het vlak (bodem van het schip) kan komen. In de badkamers monteerden we ventilators. Tevens is er in elke badkamer en slaapkamer vloerverwarming. De vuilwatertank is van kunststof en op een andere plek geplaatst. 
Voor de wanden tussen de hutten en tussen de gang en de hutten gebruikten we brandwerende plaat. De hutdeuren zijn ook nieuw en opgebouwd van trespa met mahonie en pitch pine. 

Milieu

Tijdens de verbouwing hielden we zoveel mogelijk rekening met het milieu. Zo zijn alle douchekoppen zuinige bruiskoppen, en natuurlijk blijven we de toiletten spoelen met buitenwater. Er is een ringleiding voor het warme water. Een aantal materialen hebben we hergebruikt, zoals bv de hutdeuren, die we als badkamerdeuren weer konden gebruiken, en de wastafeldeurtjes, een deel van het plafond en de den, en de vloer.

Bedrijven en medewerkers

Aan deze verbouwing hebben verschillende bedrijven en mensen meegewerkt.
De belangrijkste zijn: Woodwave, een timmerbedrijf gevestigd in Rotterdam; Tagrijn Salvator, ons andere bedrijf dat voornamelijk schepen restaureert en tuigt; Scheepsklinkbedrijf Lehmann en Van Hillo voor o.a. maatwerk aluminium en rvs.

Nieuwe plattegrond:

Aan de linkerkant ziet u de nieuwe plattegrond vanaf 1 april 2011.

 

Met dank aan vele fotografen, o.a.: H. te Niet, P. Beck, H. Olij, L. v.d. Hoek, T. van Os, M. van Reede, D. Hammudoglu

facebook twitter